субота, 11 березня 2017 р.

Відпрацювання випускників. Коментар. Нововведення в ЗУ "Про вищу освіту"


У жовтні минулого року парламентом були прийняті зміни до ЗУ «Про вищу освіту», які набули чинності з 1 січня 2017 року.
Слід виходити з того, що існує дві групи осіб: нинішні студенти, які навчаються за рахунок держави, і на яких не поширюються видозмінені  норми ЗУ «Про вищу освіту», а також майбутні студенти, які вступатимуть до вишів в  2017 році.


Суть змін зводиться до того, що відтепер обов’язкове відпрацювання застосовується до студентів, які навчаються на державному замовленні у військових навчальних закладах, натомість обов’язкове відпрацювання для майбутніх лікарів було скасовано.
Відтепер навчальні заклади лише сприяють працевлаштуванню та не зобов’язані здійснювати працевлаштування своїх випускників.
Проте слід звернути увагу і на те, що абітурієнти, а саме: майбутні лікарі та вчителі, -  зараховуються на бюджетне навчання в першу чергу, якщо погоджуються відпрацювати три роки у сільській місцевості, але випускникам вищих медичних і педагогічних навчальних закладів, які уклали угоду про відпрацювання не менше трьох років у сільській місцевості або селищах міського типу, держава відповідно до законодавства забезпечує безоплатне користування житлом з опаленням і освітленням у межах встановлених норм.
Теоретично може скластися ситуація, коли охочих відпрацювати в сільській місцевості серед абітурієнтів до навчального закладу  взагалі не виявиться, і тому як такого обов’язкового відпрацювання не буде.
Отже, не можна говорити про те, що абітурієнтів-бюджетників (лікарів, вчителів) повністю наділили правом вільного вибору місця роботи та звільнили від відпрацювання.
Незважаючи на законодавчі нововведення ряд нормативних актів не були приведені у відповідність до змін законодавства: так, Порядок працевлаштування випускників вищих навчальних  закладів, підготовка яких здійснюється за державним замовленням, затверджений Постановою КМУ за № 992 від 22.08.1996 року, був прийнятий на виконання статті 52 ЗУ «Про освіту», і цією статтею закону передбачалася обов’язковість у відпрацюванні, проте ця норма закону не діє з середини 2014 року, натомість спеціальний закон, тобто ЗУ «Про вищу освіту» не містив обов’язку у відпрацюванні та був та є пріоритетним у застосуванні перед положеннями ЗУ «Про освіту». Більше того, законодавчо не прописана процедура відшкодування вартості навчання за рахунок коштів державного бюджету, хоча на нього є посилання в Указі Президента України «Про заходи щодо реформування системи підготовки спеціалістів та працевлаштування випускників вищих навчальних закладів" від 23 січня 1996 року за № 77/96) посилаються на законодавчо визначений порядок відшкодування вартості.
Але все це не заважало стягувати кошти з випускників, а левова частка спорів вирішувалася на користь держави.

 Загалом, з урахуванням законодавчих змін у держави є як мінімум чотири роки для того, щоб створити умови для проживання студентів, які виявили бажання навчатися на державному замовленні та погодилися відпрацювати в сільській місцевості не менше трьох років. У випадку невиконання, неналежного виконання взятих державою таких зобов’язань, цілком реально випускники будуть оскаржувати своє направлення на відпрацювання.

Євген Власов
0678624417




#трудові_спори, #податковий_адвокат, #оскарження_звільнення, #господарські_спори, #стягнення_заборгованості, #стягнення_інфляційних, #житловиселення, #АБвласоваВектор, #сімейніспори, #АдвокатськебюроВектор, #familylaw, #аліменти, #податковий_адвокат, #АБвласоваВектор, #фіктивне_підприємство, #фіктивність,  #порушення_постачальником_податкового_законодавства,

Немає коментарів: