пʼятниця, 11 грудня 2015 р.

Огляд транспортного законодавства


Листопад ознаменувався черговими законодавчими змінами. На цей раз у полі зору – нововведення в транспортній галузі та безпеки дорожнього руху. Незалежно від наявності автомобіля, ми всі – учасники дорожнього руху: пішоходи, пасажири, водії, тому транспортне законодавство стосується всіх і кожного.



1. Поліцейські вправі тимчасово затримувати транспортні засоби (ТЗ), в тому числі і за неправильне паркування
Як відомо, 7 листопада 2015 року набув чинності Закон України від 07.07.2015 р. № 580-VII «Про Національну поліцію» (далі – Закон про поліцію). Відповідно до його ст. 37 поліція вправі затримувати особу на підставах, у порядку та на строки, визначені законодавством України. Поліцейський може тимчасово обмежити фактичне володіння або пересування ТЗ для запобігання небезпеці, якщо є достатні підстави вважати, що такий ТЗ може бути використаний особою з метою посягання на своє життя і здоров'я або на життя чи здоров'я іншої людини, або пошкодження чужої речі. На вимогу особи поліцейський зобов'язаний повідомити про причини застосування ним відповідних заходів.
У зв’язку з прийняттям Закону про поліцію Кабмін приводить у відповідність з ним свої нормативні акти. Зокрема, постановою КМУ від 28.10.2015 р. № 888 внесено зміни у постанову від 17.12.2008 р. № 1086 «Про затвердження Порядку тимчасового вилучення посвідчення водія і ліцензійної картки на транспортний засіб та їх повернення» та до Порядку тимчасового затримання та зберігання транспортних засобів на спеціальних майданчиках і стоянках, затвердженого постановою КМУ від 17.12.2008 р. № 1102 (далі – Порядок № 1102).
Передбачено, що для доставлення ТЗ на спеціальний майданчик чи стоянку поліцейський викликає евакуатор та складає акт огляду та тимчасового затримання ТЗ. Він підписується поліцейським, водієм евакуатора, двома свідками, а також водієм ТЗ та страховим комісаром у разі їх присутності.
Якщо водій присутній під час тимчасового затримання ТЗ і порушення неможливо усунути на місці в максимально короткий строк, поліцейський оформляє протокол про адміністративне правопорушення, а у випадках, передбачених КУпАП, виносить постанову у справі про адмінправопорушення без складення протоколу. Якщо правопорушення може бути усунуте водієм у максимально короткий строк, тимчасове затримання ТЗ не проводиться, а тільки оформляється протокол, а у випадках, передбачених КУпАП, виноситься постанова у справі про адмінправопорушення без складення протоколу.
У разі відсутності водія затриманого ТЗ поліцейський залишає на місці, де був автомобіль, повідомлення про тимчасове затримання ТЗ та необхідність прибуття водія до територіального органу Національної поліції для оформлення протоколу або винесення постанови у справі про адмінправопорушення. Якщо авто тільки блокується, таке повідомлення залишається під його склоочисниками.
Випадки, коли поліцейський вправі здійснити тимчасове затримання або блокування ТЗ за допомогою технічних пристроїв, передбачено ст. 265-2 КУпАП, зокрема це можливо у разі порушення правил зупинки, стоянки, тобто якщо такий ТЗ створює значні перешкоди дорожньому руху. ТЗ може бути тимчасово затриманий на строк до вирішення справи про адмінправопорушення, але не більше трьох діб з моменту такого затримання. Після закінчення цього строку особа має право звернутися за отриманням ТЗ, й таке звернення особи має бути виконаним незалежно від стадії вирішення справи про адмінправопорушення. 
Неправильне паркування ТЗ кваліфікується за ст. 122 КУпАП (порушення правил зупинки, стоянки), за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу від 255 до 680 грн.
Постанова про накладання штрафу може бути оскаржена до місцевого суду за місцем проживання водія або місцезнаходженням відповідного підрозділу поліції. Подання адміністративного позову супроводжується сплатою судового збору в розмірі 0,4 мінімальних зарплат (487,2 грн.).
Судова практика з оскарження постанов про притягнення до відповідальності за ст. 122 КУпАП досить успішна для автомобілістів, оскільки у багатьох випадках такі постанови складаються із суттєвими формальними недоліками (не зазначається суті порушення з посиланням на конкретні норми закону, не надаються докази фото та відеофіксації місця зупинки ТЗ).
Разом з цим в результаті існування певної неузгодженості в нормативних документах, яка, сподіваємося, найближчим часом буде законодавцем усунута, на сьогоднішній день поліцейські формально не вправі тимчасово затримувати ТЗ, оскільки, виходячи з буквального прочитання ст. 265-2 КУпАП, вони не є працівниками уповноваженого підрозділу України, що забезпечує безпеку дорожнього руху. Як випливає з Положення про Національну поліцію, яке затверджене постановою КМУ від 28.10.2015 р. № 877 на виконання Закону про поліцію, поліція лише регулює дорожній рух та здійснює контроль за додержанням Правил дорожнього руху його учасниками та за правомірністю експлуатації ТЗ на вулично-дорожній мережі. 
2. Сплатити штраф тепер можна на місці вчинення правопорушення
Наказом МВС України від 07.11.2015 р. № 1395 затверджено Інструкцію з оформлення поліцейськими матеріалів про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані не в автоматичному режимі, яка діє з 13.11.2015 р.
Вказаним документом передбачено можливість сплатити штраф на місці вчинення адмінправопорушення незалежно від розміру, виключно за допомогою безготівкових платіжних пристроїв. У такому разі порушникові поліцейським видається квитанція.
У разі несплати штрафу на місці вчинення правопорушення провадження в справі, а потім виконання постанови здійснюються в порядку, передбаченому КУпАП.
Штраф сплачується особою, яка притягається до адмінвідповідальності, не пізніш як через 15 днів з дня вручення їй постанови про накладення штрафу, а в разі її оскарження – не пізніш як через 15 днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення. У разі несплати порушником штрафу в установлений КУпАП строк постанова протягом 5 днів надсилається для примусового виконання до органу державної виконавчої служби.
3. Довідку-рахунок виключено з переліку документів, що підтверджують правомірність придбання ТЗ
З 19 листопада 2015 року набули чинності урядові нововведення, якими спрощено процедуру держреєстрації ТЗ (постановою КМУ від 18.11.2015 р. № 941 внесено низку змін до деяких постанов Кабміну України у сфері реєстрації ТЗ).
Зокрема зазнав змін перелік документів, що підтверджують правомірність придбання ТЗ, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери. Довідку-рахунок виключено із вказаного переліку, але окрім договорів та інших засвідчених та оформлених в установленому порядку документів, що підтверджують набуття, перехід та припинення права власності на ТЗ відповідно до закону, до нього тепер входять:
¬– свідоцтво про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати;
– рішення про закріплення ТЗ на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками ТЗ чи особами, уповноваженими управляти таким майном.
Відповідних змін у зв’язку зі скасуванням довідки-рахунку зазнав і Порядок здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, затверджений постановою КМУ від 11.11.2009 р. № 1200.
4. Сервісні центри МВС: нова структура, нові повноваження
Законопроект від 06.04.2015 р. №  2567 «Про сервісні послуги та сервісні центри Міністерства внутрішніх справ України» тільки перебуває на розгляді у Верховній Раді України та готується до другого читання, але урядом вже затверджено перелік територіальних органів з надання сервісних послуг МВС (постанова КМУ від 28.10.2015 р. № 889). 
В свою чергу, відповідно до постанов КМУ від 09.11.2015 р. № 904, № 905 та від 18.11.2015 р. № 941, ТЗ реєструються за юридичними та фізичними особами в сервісних центрах МВС (раніше – в органах ДАІ). Крім того, функції щодо централізованого оформлення, видачі, повернення та обміну посвідчень водія відтепер також здійснюватиметься сервісними центрами МВС. Таким чином, видача посвідчення водія на право керування ТЗ та складення теоретичного і практичного іспитів відбувається в сервісному центрі МВС.
Про втрату посвідчення водія тепер необхідно повідомляти сервісний центр МВС, а в разі його викрадення – територіальний орган Національної поліції. Після перевірки факту видачі раніше посвідчення водія особі, яка заявила про його втрату або викрадення, сервісний центр МВС оформлює та видає нове (постанова КМУ від 09.11.2015 р. №  905).
5. Поліція видає дозволи на перевезення великовагових вантажів
Постановою КМУ від 09.11.2015 р. № 908 внесено зміни до постанови від 04.06.2007 р. № 795, яким визначено перелік платних послуг, які надаються підрозділами МВС, Національної поліції та Державної міграційної служби, а також розмірі плати за їх надання. 
Відтепер Національна поліція вправі оформлювати та видавати дозволи на перевезення надгабаритних, великовагових вантажів, а також документів щодо погодження маршрутів дорожнього перевезення небезпечних вантажів. До 10.11.2015 р. такі дозволи видавалися відповідними підрозділами ДАІ.

юрист / lawyer
067 86 244 17




#трудові_спори, #податковий_адвокат, #оскарження_звільнення, #господарські_спори, #стягнення_заборгованості, #стягнення_інфляційних, #житловиселення, #АБвласоваВектор, #сімейніспори, #АдвокатськебюроВектор, #familylaw, #аліменти, #податковий_адвокат, #АБвласоваВектор, #фіктивне_підприємство, #фіктивність,  #порушення_постачальником_податкового_законодавства, 

Немає коментарів: