вівторок, 9 січня 2024 р.

ІПК ДПС України від 09.01.2024 за № 155/ІПК/99-00-21-02-02. Збільшення статутного капіталу підприємства: які податкові наслідки для засновника – нерезидента?

    ---/---




Відповідно до наданої інформації, засновником підприємства є акціонерне товариство, яке є резидентом Швейцарської Конфедерації. Частка в статутному капіталі складає 100%. Державна податкова служба України розглянула щодо деяких питань оподаткування операцій зі збільшення статутного капіталу та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі – Кодекс), повідомляє.

Акціонерне товариство прийняло рішення про збільшення статутного капіталу підприємства шляхом внесення нерухомого майна, яке належить акціонерному товариству та знаходиться на території України.

З урахуванням викладеного вище, платник запитує:

1. Чи оподатковується податком на доходи нерезидента внесення додаткового вкладу у статутний капітал у вигляді нерухомого майна, розташованого на території України, відповідно до п.п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу?

2. Чи є об’єктом оподаткування ПДВ внесення додаткового вкладу у статутний капітал у вигляді нерухомого майна?

3. Чи призводить внесення нерезидентом додаткового вкладу у статутний капітал у вигляді нерухомого майна до необхідності вставати на облік в контролюючих органах?

Правовий статус товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю, порядок їх створення, діяльності та припинення, права та обов’язки їх учасників визначено Законом України від 06 лютого 2018 року № 2275-VIII «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» (далі – Закон № 2275).

Частиною першою ст. 12 Закону № 2275 визначено, що розмір статутного капіталу товариства складається з номінальної вартості часток його учасників, виражених у національній валюті України.

Відповідно до частини першої ст. 13 Закону № 2275 вкладом учасника товариства можуть бути гроші, цінні папери, інше майно, якщо інше не встановлено законом

Вклад у негрошовій формі повинен мати грошову оцінку, що затверджується одностайним рішенням загальних зборів учасників, у яких взяли участь всі учасники товариства. При створенні товариства така оцінка визначається рішенням засновників про створення товариства (частина третя ст. 13 Закону № 2275)

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Кодексу (п. 1.1 ст. 1 Кодексу).

Відповідно до пунктів 5.1 - 5.3 ст. 5 Кодексу поняття, правила та положення, установлені Кодексу та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених ст. 1 Кодексу. У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення Кодексу. Інші терміни, що застосовуються у Кодексу і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

Щодо питання 1

Порядок та особливості оподаткування податком на прибуток доходів юридичних осіб - нерезидентів визначено п. 141.4 ст. 141 Кодексу.

Так, п.п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу встановлено, що резидент, у тому числі фізична особа - підприємець, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, або суб’єкт господарювання (юридична особа чи фізична особа підприємець), який обрав спрощену систему оподаткування, або інший нерезидент, який провадить господарську діяльність через постійне представництво на території України, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом (у тому числі на рахунки нерезидента, що ведуться в національній валюті), утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4 - 141.4.5 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності. Вимоги цього абзацу не застосовуються до доходів нерезидентів, що отримуються ними через їх постійні представництва на території України.

Відповідно до п.п. 14.1.54 п. 14.1 ст. 14 Кодексу дохід з джерелом їх походження з України - будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні.

Оскільки операція із внесення додаткового вкладу до статутного капіталу дочірнього підприємства не є доходом нерезидента, то дія п.п. 141.4.2 п. 141.4 ст. 141 Кодексу на таку операцію не розповсюджується.

Взяття на облік таких нерезидентів здійснюється в порядку, встановленому п. 64.5 ст. 64 Кодексу. Зокрема нерезиденти (іноземні юридичні компанії, організації), які здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, або придбавають нерухоме майно або отримують майнові права на таке майно в Україні, або відкривають рахунки в банках України (крім кореспондентських рахунків, що відкриваються банкам-нерезидентам), в інших фінансових установах, у небанківських надавачах платіжних послуг, або відкривають електронні гаманці в емітентах електронних грошей відповідно до ст.. 64 Закону України «Про платіжні послуги», або набувають право власності на інвестиційний актив, визначений абзацами третім – шостим п.п. «е» п.п. 141.4.1 п. 141.4 ст. 141 Кодексу, в іншого нерезидента, який не має постійного представництва в Україні, зобов’язані стати на облік у контролюючих органах.

Щодо питання 2

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX Кодексу.

Згідно з підпунктами «а» і «б» п. 185.1 ст. 185 Кодексу об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 Кодексу розташоване на митній території України.

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм Кодексу і вказаних вище нормативно-правових актів, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, Управління інформує, що операція з внесення додаткового вкладу (у вигляді нерухомого майна, розташованого на митній території України) у статутний капітал буде об’єктом оподаткування ПДВ, якщо така операція здійснюється платником ПДВ.

Операція нерезидента з внесення додаткового вкладу (у вигляді нерухомого майна, розташованого на митній території України) у статутний капітал Підприємства не буде об’єктом оподаткування ПДВ (за умови, що така операція здійснюється у межах чинного законодавства).

Щодо питання 3

Взяття на облік у контролюючому органі нерезидента здійснюється при настанні першої із подій, визначеної в абзаці першому п. 64.5 ст. 64 Кодексу, не пізніше наступного робочого дня з дня надходження від нерезидента відповідної заяви, яку він зобов’язаний подати, зокрема, до дати здійснення першої оплати за інвестиційний актив, що придбавається, – до контролюючого органу за місцезнаходженням української юридичної особи, акції, корпоративні права якої формують вартість інвестиційного активу, що є предметом такого правочину.

Отже, нерезидент повинен був встати на облік в контролюючих органах на момент придбання нерухомості на території України.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (п. 52.2 ст. 52 Кодексу).
 
****

Маєте запитання? 

 
 
**** 
 
 
****   

Немає коментарів: